Psihoterapia – ce este, care sunt beneficiile și când este necesară

Psihoterapie - Terapeut Iulia Dolipschi
Psihoterapia este o metoda prin care oamenii își regăsesc sensul vieții atunci când își pierd echilibrul și nu știu spre ce se îndreaptă, din cauza unor factori interni (stres, depresie, tulburări psihice, etc.), sau externi (anumite evenimente care și-au pus amprenta asupra lor acum sau în copilărie).
Cu toții avem perioade dificile în viață, perioade în care pierdem pe cineva drag sau perioade în care ne dorim să progresam dar simțim că nu putem. Aici apare rolul psihoterapeutului care prin anumite metode te poate sprijini să îți schimbi perspectiva asupra vieții tale, să te adaptezi mai ușor la anumite situații și să găsești echilibrul de care ai nevoie pentru a depăși perioadele dificile.
Sperăm că problemele vor trece cu timpul sau că putem depăși singuri suferința ori că nu vor avea niciun efect asupra noastră dar ne înșelăm și acestea lasă urme adânci în psihicul nostru.
În psihoterapie, prin întrebări și anumite tehnici și metode sunt conștientizate blocajele și se construiește o legătură de încredere cu psihoterapeutul iar beneficiile terapiei sunt nenumărate.
Citește în continuare ce este, mai exact, psihoterapia, care sunt avantajele pe care le oferă, dar și când este necesară.

Ce este psihoterapia?

Psihoterapia este o metodă bazată pe dialogul cu un specialist, acreditat ce are studii în domeniu. Încrederea, deschiderea, empatia și confidențialitatea sunt printre elementele cheie ale acestei legături.

Întregul proces presupune trecerea de la o stare de dezechilibru la una de acceptare a situației, de schimbare a atitudinii și de motivare a clientului.

Tipuri de psihoterapie

În funcție de nevoile pacientului și de problemele cu care se confruntă, psihoterapia este de mai multe tipuri:

  • Terapia individuală (ședințele se desfășoară cu psihoterapeutul);
  • Terapia de cuplu (este necesar ca cei doi parteneri să fie prezenți la întâlnirile din cabinet ori online);
  • Terapia de familie (poate include mai mulți membri din familie și are rolul de a îmbunătăți relațiile);
  • Terapia de grup (se adresează unui grup mic de persoane – 6-12, care au în comun același scop și își pot oferi sprijin unii altora).

Care sunt avantajele psihoterapiei?

Îmbunătățirea calității vieții este principalul scop al psihoterapiei, iar efectele pozitive vor fi resimțite pe mai multe planuri pe termen lung.

  • Gestionarea anxietății

Anxietatea și stresul sunt două dintre principalele probleme ale vieții moderne. Grijile de zi cu zi pot deveni copleșitoare dacă nu înveți să le gestionezi. Gândește-te câte dintre acestea au un fond solid și câte sunt inventate de tine. Vei deveni mai conștient de reacțiile tale, de situațiile care te supără, dar și de soluțiile la care poți să apelezi. Dacă descoperi că ești genul de persoană care se concentrează mai mult pe probleme decât pe soluții, atunci este momentul să modifici acest model nociv de gândire.

  • Controlarea emoțiilor negative

Frica, furia, ura, invidia și tristețea sunt emoții negative care îți afectează calitatea vieții fără să îți dai seama măcar.

Acestea fac parte din viața de zi cu zi, însă trebuie să le identifici și să încerci să le controlezi treptat dacă îți afectează relația cu cei din jur.

Nu trebuie să fugi de ceea ce simți ori să ascunzi, ci să înțelegi mai bine ce se întâmplă dar pentru asta ai nevoie de un psihoterapeut.

  • Cunoașterea nevoilor

Ședințele de psihoterapie te ajută să te cunoști mai bine, să îți înțelegi durerile și să prinzi mai multă încredere în forțele proprii.

Astfel vei înțelege de ce ai anumite reacții în unele momente din viața ta.

Mai mult de atât, vei descoperi noi căi de dezvoltare personală care te vor ajuta să progresezi în viitor.

  • Evitarea comportamentelor dăunătoare

Prin identificarea comportamentelor nocive îți poți îmbunătăți relația cu cei din jurul tău, în special cu persoanele apropiate la care ții. Spre exemplu, legăturile deficitare cu rudele pot fi ameliorate semnificativ în urma unor ședințe de psihoterapie.

  • Acceptarea mai facilă a schimbărilor din viață

Schimbări radicale precum pierderea unei rude apropiate, a locului de muncă, depistarea unei boli cronice, despărțirea de partener ori eșecul profesional pot fi mai ușor depășite dacă apelezi la ajutor de specialitate.

  • Depășirea traumelor

Abuzurile fizice, psihice ori sexuale pot lăsa răni emoționale greu de vindecat.

Pentru a fi depășite mai ușor, este necesară apelarea la un psihoterapeut cu experiență.

Acesta te poate ajuta să îți accepți trecutul și să nu mai lași evenimentele respective să îți afecteze prezentul și viitorul.

Nu ai cum să mai schimbi ceea ce s-a întâmplat, însă poți să îți modifici atitudinea față de ceea ce a fost.

  • Rezolvarea problemelor din cuplu

     

Multe relații sentimentale ar fi salvate dacă partenerii ar apela la timp la terapia de cuplu. Certurile cu persoana iubită pot copia anumite comportamente întâlnite în jur, fie la bunici, fie la părinți. Acestea trebuie conștientizate și rezolvate alături de un specialist cu experiență în acest domeniu.

Ședințele de terapie de cuplu te ajută să descoperi atât nevoile tale, cât și pe cele ale partenerului. Terapeutul este o persoană neutră și vă ajută să eliminați sincopele identificate în evoluția relației de cuplu.

Așadar, dacă nu te mai înțelegi cu partenerul de viață, vă certați des, nu mai puteți comunica ori te-a înșelat, ia legătura cu un psihoterapeut pentru medierea acestor situații conflictuale.

Când este necesară psihoterapia?

Psihoterapia nu este o metodă care se adresează doar persoanelor cu probleme personale grave ori care suferă de o boală mentală, ci tuturor celor care au nevoie de ajutor pentru îmbunătățirea calității vieții.

Iată câteva exemple care te pot ajuta să îți dai seama dacă psihoterapia îți este necesară:

  • Dorești să îți îmbunătățești relațiile cu cei din jurul tău și vrei să înveți să comunici mai bine cu ei;
  • Vrei să îți îmbunătățești viața, dar nu știi de unde să începi și consideri că ai nevoie de cineva care să te înțeleagă și care să te ghideze;
  • Ai în suflet răni ale trecutului pe care nu ai puterea să le depășești;
  • Gândești frecvent negativ și vrei să îți schimbi percepția asupra vieții;
  • Ești o fire anxioasă care cade ușor pradă fricilor;
  • Vrei să te cunoști mai bine și să iei cele mai bune decizii în viață;
  • Visezi să faci o schimbare în viața ta, dar îți este teamă să iei această decizie (ieșirea dintr-o relație de dragoste toxică, renunțarea la un loc de muncă nociv, etc).

Anumite gânduri și comportamente îți pot bloca dezvoltarea personală și îți pot minimiza șansele de a reuși în viață, ceea ce va duce inevitabil la neîmplinire. Oferă-ți timp și lucrurile se vor aranja pas cu pas odată ce ai identificat problemele.

Sursa foto: unsplash.com

Psihoterapia – ce este, care sunt beneficiile și când este necesară Read More »

Hipoterapie pentru copii și adulți – ce este și care sunt beneficiile?

Hipoterapie - Terapeut Iulia Dolipschi

Terapia cu ajutorul calului cunoscută și ca hipoterapie reprezintă o noutate în România, însă în străinătate a prins contur după anii 1970. De-a lungul timpului, cercetătorii au testat eficacitatea terapiei în tratarea copiilor care au diferite probleme de sănătate, precum tulburări psihice și motorii, iar rezultatele sunt incredibile. 

Această terapie poate fi utilizată în cazuri de ADHD, artrită, autism, epilepsie, paralizie cerebrală, scleroză multiplă, paralizie post-accident vascular cerebral ori sindrom Down. Însă pe lângă rolul adjuvant îndeplinit în cazul unor dizabilități, poate fi practicată și de copiii sănătoși, dar care au probleme de relaționare sau comunicare. Beneficii precum creșterea încrederii în sine, controlul emoțional și stimularea capacității de asumare a responsabilităților pot schimba în bine drumul vieții celor mici..

Citește în continuare ce este, mai exact, terapia cu ajutorul calului sau hipoterapia, cum funcționează, în ce cazuri poate ajuta și care sunt principalele beneficii pe care aceasta le oferă copiilor și adulților.

Ce este hipoterapia? 

Hipoterapia sau Terapia cu ajutorul calului este o metodă de terapie care se adresează în special copiilor cu diverse dizabilități psihice ori motorii, dar și celor care au probleme de relaționare. Mai exact, terapia asistată de cai are scopul de a ameliora starea de sănătate fizică sau psihică a pacientului. Dacă te întrebi de unde provine denumirea, află că termenul a luat naștere prin unirea cuvintelor grecești IPPO (cal) și THERAPEIA (terapie).

Hipoterapia pentru copii: în ce cazuri poate fi utilă? 

Hipoterapia este un adjuvant de nădejde într-o mulțime de afecțiuni fie de natură fizică ori psihică. Se poate apela la ajutorul acestei terapii în caz de afecțiuni neuromotorii (parapareză, tetrapareză, paralizie cerebrală infantilă, distonii sau hipotonii musculare, distrofii musculare, ataxii, sechele post-traumatice, sindroame piramidale, extrapiramidale), afecțiuni psihomotorii, retard mental, sindrom Down, ADHD, depresii, autism, schizofrenie și tulburări de comportament. 

De asemenea, prin intermediul hipoterapiei se mai pot recupera copiii, dar și adulții care suferă de depresie, se confruntă cu anxietate, au fobii, atacuri de panică ori dificultăți de vorbire.

Cum funcționează hipoterapia pentru copii?

Acest tip de terapie presupune minunata interacțiunea dintre copil și animal. Implică așezarea copilului pe cal și analizarea răspunsului la impulsurile transmise în timpul mersului, fiind astfel stimulată dezvoltarea motorie, emoțională și socială.

Este important de știut că fiecare program de terapie urmărește obiective terapeutice alese în funcție de fiecare copil sau adult și de nevoile sale.

Starea copilului este monitorizată permanent de la o ședință la alta, astfel încât să se analizeze progresele. În acest timp se menține frecvent legătura și cu părinții ori bunicii copilului, pentru a fi notate îmbunătățirile. Deși unele reacții ale micuțului vor părea doar pași mici, cu timpul rezultatele se vor contura tot mai bine. 

Caii sunt pregătiți pentru metoda terapeutică numai după urmarea unui antrenament adecvat, chiar și cei mai blânzi dintre ei trecând prin anumite etape. Pe parcursul unei ședințe, care durează jumătate de oră, terapeutul și conducătorul controlează cu atenție mișcările calului, astfel încât totul să decurgă fără probleme. De obicei, din echipa terapeutică fac parte psihoterapeuți specializați în terapia cu cai, kinetoterapeuți și logopezi . 

Părintele poate observa cum decurg ședințele de hipoterapie pentru copii, însă nu este indicat să participe fiindcă atenția micuțului se poate îndrepta spre el și atunci rezultatele ar putea fi afectate.

În cadrul studiilor de specialitate, s-a descoperit că mișcarea cailor este apropiată de cea a omului. De aceea hipoterapia este considerată o metodă excelentă pentru persoanele care nu pot să meargă. Hipoterapia permite mișcarea fizică fără ca pacientul să depună un efort cu picioarele lui. 



Hipoterapia nu trebuie confundată cu o simplă plimbare pe cal. În cadrul tratamentul se abordează atât aspecte motorii și de orientare, cât și cognitive, sociale și de dezvoltare a limbajului, urmărindu-se mai multe direcții în același timp, în funcție și de pacient și de afecțiunea de care suferă. 



Principalele obiective sunt: corectarea posturii, îmbunătățirea echilibrului, ameliorarea tonusului muscular, sporirea atenției, creșterea stimei de sine și dezvoltarea dexterității. 

Hipoterapia se diferențiază de alte tehnici prin faptul că se desfășoară în aer liber, nu în centre terapeutice ori săli de gimnastică, ceea ce le permite micuților să se simtă în largul lor și să se bucure mai mult de activitate și de compania noului lor tovarăș patruped.

Beneficiile hipoterapiei

Tot mai multe cercetări demonstrează că hipoterapia oferă numeroase beneficii pentru copiii diagnosticați cu diferite afecțiuni motorii ori psihice. Rezultatele sunt promițătoare încă de la primele ședințe. 

  • Stimularea tonusului muscular;
  • Îmbunătățirea abilităților motorii;
  • Îmbunătățirea echilibrului;
  • Creșterea rezistenței;
  • Stimularea atenției și a memoriei;
  • Creșterea încrederii în propriile forțe;
  • Deschiderea față de animale (interes și grijă);
  • Comunicarea mai ușoară cu oamenii;
  • Dezvoltarea dexterității manuale;
  • Îmbunătățirea posturii corpului;
  • Dezvoltarea limbajului;
  • Îmbunătățirea stabilității emoționale;
  • Dezvoltarea răbdării;
  • Autodisciplină;
  • Creșterea capacității de asumare a responsabilității;
  • Alungarea depresiei;
  • Menținerea sub control a stării de anxietate;
  • Dezvoltarea interesului pentru lumea înconjurătoare.

Această terapie lucrează  pe mai multe direcții, de aceea rezultatele sunt din ce în ce mai apreciate. Ședințele nu se încheie doar cu obiective terapeutice atinse, ci și cu zâmbete pe buze și speranța spre un mâine mai bun. 

Sursa foto: Pixabay.com

Hipoterapie pentru copii și adulți – ce este și care sunt beneficiile? Read More »

Sindromul burnout: cauze, simptome și tratament

Burnout - Terapeut Iulia Dolipschi

Sindromul burnout este o stare de epuizare fizică, psihică și emoțională care apare în contextul unei suprasolicitări profesionale pe termen mai lung. Această stare te poate face să te simți copleșit de activitățile de zi cu zi, incapabil de a depăși obstacolele ce apar. Locul de muncă este principalul mediu care provoacă apariția burnout-ului, însă și viața personală poate contribui la agravarea simptomelor acestuia. Stilul de viață alert, în care nevoile individului sunt puse pe ultimul loc, nu este deloc un bun aliat pentru sănătate.

Fiecare om reacționează diferit la anumite evenimente stresante din viața cotidiană. Se poate întâmpla ca două persoane să fie supuse acelorași condiții de muncă și să reacționeze complet diferit. De asemenea, o persoană, în funcție de anumite etape din viața ei, poate să reacționeze diferit la același context.

Citește în continuare care sunt cauzele și simptomele sindromului burnout, cum poate fi prevenit, dar și ce tratament există pentru acesta.

Cauzele sindromului burnout: de ce apare?

Principalele cauze asociate cu apariția sindromului burnout sunt suprasolicitarea fie la locul de muncă, fie în viața de familie și lipsa unei vacanțe ori a unui program de odihnă corespunzător. La acestea se pot adăuga lipsa aprecierii pentru munca depusă, problemele de comunicare cu cei din jur sau bullying-ul.

Alimentația nesănătoasă, sedentarismul și viciile pot contribui, de asemenea, la instalarea unei stări de epuizare cronice. Atunci când nu există un echilibru între viața profesională și cea personală se poate aluneca ușor pe această pantă periculoasă.

Anumite persoane sunt mai predispuse la burnout decât altele. Spre exemplu, oamenii care vor să dețină controlul mereu, care sunt perfecționiști și extrem de ambițioși sunt mai predispuși la apariția simptomelor de burnout.

Sarcinile de lucru greu de gestionat, un manager dificil, deadline-urile nerezonabile și lipsa unei bune comunicări cu colegii sunt factori favorizanți.

Care sunt simptomele sindromului burnout?

În stadiul incipient, sindromul de burnout se manifestă prin oboseală, durere de cap, dificultăți de concentrare și tulburări ale somnului. Sindromul de epuizare profesională poate trece la un stadiu avansat dacă nu se iau măsuri de la primele semne.

Există mai multe tipuri de simptome pe care le pot experimenta persoanele care se confruntă cu sindromul burnout: emoționale, fizice și de comportament.

  • Simptomele emoționale: stimă de sine scăzută, pierderea motivației, scăderea satisfacției, atitudine negativistă, depresie, schimbări de dispoziție, anxietate, epuizarea resurselor;
  • Simptome fizice: stare de oboseală permanentă, dureri de cap, pierderea poftei de mâncare ori creșterea bruscă a apetitului, dureri sau arsuri de stomac;
  • Simptome de comportament: scăderea productivității, închiderea în sine, evitarea socializării, evitarea responsabilităților, furie, întârzieri frecvente la locul de muncă, incapacitatea unei organizări eficiente.

Sindromul burnout – prevenție

Primul lucru pe care trebuie să îl faci pentru a preveni instalarea sindromului burnout în viața ta este să identifici factorii de stres. Nu amâna să iei o pauză de la activitățile obositoare în care ești implicat. Nu îți fie teamă să discuți cu managerul tău dacă simți că ai prea multe responsabilități ori că termenele pe care ți le dă nu sunt realiste.

Organizează-te mai bine și pune accent pe priorități, după care ocupă-te și de restul sarcinilor. Nu trebuie să le faci pe toate într-o singură zi, ci le poți aranja pe parcursul unei săptămâni, în funcție de cât de importante sunt.

Relaxează-te la finalul fiecărei zilei de muncă. Asigură-te că pui limite între job și viața personală. De asemenea, dacă mai ai colaborări pe lângă locul de muncă, încearcă să le organizezi astfel încât să mai ai și timp pentru tine. Practică un hobby măcar o dată pe săptămână. Citește, desenează, tricotează, gătește, fă sport ori joacă-te cu animalul de companie.

Caută compania persoanelor cu care ești pe aceeași lungime de undă, care te înțeleg și te pot motiva. Întâlnește-te cu prietenii! Gândește pozitiv și concentrează-te pe lucrurile pe care ai reușit să le faci.

Sindromul burnout – tratament

Pentru tratarea sindromului de burnout este necesară adoptarea unui stil de viață sănătos. O dietă echilibrată și un program de somn adecvat sunt primii aliați pe care te poți baza. Pentru un plus de energie, medicii pot recomanda administrarea unor suplimente alimentare special concepute pentru perioadele suprasolicitante.

Petrecerea unui timp de calitate cu prietenii și familia favorizează eliberarea de tensiune și relaxarea. O vacanță departe de factorii stresanți este alt pas util pentru alungarea oboselii profesionale.

Consilierea psihologică ajută la depășirea situațiilor problematice, concentrându-se pe îmbunătățirea aspectelor vieții profesionale și personale. Diminuarea simptomelor se poate produce după schimbarea mentalității și abordarea diferită a situațiilor de la locul de muncă.

Prin consiliere îți vei îmbunătăți starea emoțională, vei privi lucrurile din altă perspectivă și vei depăși astfel burnout-ul.

Sindromul burnout – cum afectează sănătatea?

Burnout-ul nu trebuie tratat cu superficialitate fiindcă poate deveni periculos daca nu se iau masuri. O persoană care suferă de burnout se poate confrunta cu diverse probleme de sănătate.

Iată câteva efecte care pot apărea :

  • apariția afecțiunilor digestive (arsuri cronice la stomac, ulcer, sindromul intestinului iritabil);
  • depresie;
  • anxietate;
  • dureri de cap;
  • creșterea riscului apariției bolilor cardiovasculare;
  • creșterea riscului de apariție a diabetului de tip II;
  • înrăutățirea simptomelor alergiilor respiratorii și cutanate;
  • slăbirea sistemului imunitar;
  • căderea părului.

Atunci când simți că nu mai poți să faci față tuturor provocărilor de zi cu zi și că nu te mai regăsești, este momentul să iei o pauză de respiro.

Vino la cabinet, fizic sau on-line și hai să discutăm!
Aici vei găsi sprijinul de care ai nevoie și vei depăși stările de anxietate, gândurile negative și stima de sine scăzută vor fi înlocuite cu noi concepții pozitive care îți vor schimba viața.

Sursa foto: Unsplash.com

Sindromul burnout: cauze, simptome și tratament Read More »